Pokol a (sí)paradicsomban: hogyan lehet feldolgozni a megbocsáthatatlan bűnt?
2024. 03. 20.

Pokol a (sí)paradicsomban: hogyan lehet feldolgozni a megbocsáthatatlan bűnt?

Ruben Östlund svéd rendező filmjei olyanok, akár a húsevő növények. Csábító látvánnyal csalogatják a gyanútlan áldozatot, akit elbűvöl a banálisnak látszó szituáció komikuma, de amint kellően beleélte magát a történetbe, a fikció szája hirtelen bezárul mögötte, és többé már nem ereszti.

Ami első látásra vonzónak tűnik – egy franciaországi sítúra, egy luxushajóút vagy egy művészi performansz –, arról hamarosan kiderül, hogy valójában a lélek sötét tárnáiba vezető út bejárata. Östlund első nagy (nemzetközi) sikere, a Lavina (eredeti címén: Turist) is így les a prédára, és talán ez a film végzi a legtökéletesebb munkát: két óra alatt teljesen megfosztja a nézőt a biztonságérzetétől és/vagy a méltóságától – az alany jellembeli gyengeségétől függően. A 2014-es mestermű színpadi változatát az Orlai Produkció és a Katona József Színház együttműködésében, Pelsőczy Réka rendezésében mutatták be a Belvárosi Színházban február 25-én.

Forrás: Magyar Hang - Ficsor Benedek